Cuadernos de Estudios Gallegos, Vol 65, No 131 (2018)

A representación das soldadeiras nas cantigas de escarnio galego-portuguesas e na cultura visual románica


https://doi.org/10.3989/ceg.2018.131.04

Tania Vázquez García
Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades. Universidade de Santiago de Compostela, España
orcid http://orcid.org/0000-0002-0446-0747

Resumen


Las soldadeiras fueron personajes femeninos que tradicionalmente se consideraron acompañantes de los trovadores y juglares en su performance. En las cantigas de escarnio son frecuentes las burlas de estas mujeres, ridiculizadas por sus gustos desmedidos por el juego y la lujuria, de modo que en los estudios literarios se asimilaron con las prostitutas. El objetivo es realizar una investigación interdisciplinar, en la que están presentes el análisis literario y artístico a partir del estudio de la descriptio física y moral que se realiza exclusivamente de aquellas mujeres que fueron denominadas como “soldadeiras” en las cantigas, así como de su representación en el arte románico gallego. Si bien la caracterización literaria refleja una visión negativa de estas figuras, la posición privilegiada que adquiere su figuración en los tímpanos de algunas iglesias, como la de San Miguel del Monte (Chantada, Lugo) o Santa María de Ucelle (Coles, Ourense), confirma que las lecturas literales de las cantigas de escarnio no pueden ser sustentadas, pues su finalidad era buscar la risa del auditorio mediante la presentación grotesca de la sociedad del momento.

[gl] As soldadeiras foron personaxes femininas que tradicionalmente se consideraron acompañantes dos trobadores e xograres na súa performance. Nas cantigas de escarnio son comúns as mofas a estas mulleres, ridiculizadas polos seus gustos desmedidos polo xogo e a luxuria, de modo que nos estudos literarios se tenderon a asimilar coas prostitutas. O obxectivo é realizar unha investigación interdisciplinar, na que están presentes a análise literaria e artística a partir do estudo da descriptio física e moral que se realiza exclusivamente daquelas mulleres que foron denominadas como “soldadeiras” nas cantigas, así como da súa representación na arte románica galega. Se ben a caracterización literaria reflicte unha visión negativa destas figuras, a posición privilexiada que adquire a súa figuración nos tímpanos dalgunhas igrexas, como a de San Miguel do Monte (Chantada, Lugo) ou Santa María de Ucelle (Coles, Ourense), confirma que as lecturas literais das cantigas de escarnio non poden ser sostidas, pois a súa finalidade era buscar o riso do auditorio mediante a presentación grotesca da sociedade do momento.

Palabras clave


cantigas de escarnio; descriptio; representación artística; soldadeiras; cantigas de escarnio; descriptio; representación artística; soldadeiras

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