On the trail of the unknown spanish blind teacher from the College for the Deaf and Blind in Santiago: Juan Lorenzo González (in the late 19th century)

Authors

  • Ana Rodríguez Díaz Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
  • Elisa Gavari Starkie Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.3989/ceg.2015.128.09

Keywords:

Braille, teaching of blind people, pecial education in Latin America, College for the Deaf and Blind in Santiago de Compostela, Juan Lorenzo González

Abstract


Dissemination of Braille as an alternative means of visual communication has been a key factor in the integration of blind people. The Braille system was introduced in Argentina by teaching Juan Lorenzo González.This article aims to contribute to the knowledge of the unknown blind master. Although he remained in Spain overshadowed by other teachers, his altruistic personality led him to settle in the city of Buenos Aires, where he developed his greatest educational work. On 1 March 1887, the official of the Sociedad de Beneficencia of Buenos Aires proposed to him, a newcomer to this city, as a teacher of the blind people in the Asilo de Huérfanos. The proposal was accepted with a quick response and a few months after his appointment, he began his task. It was then when the institutional and professional care of the blind people in Argentina began; until then had only the blind received material support and charitable shelter. This study was approached from a historical perspective, has been based on archival sources,historical and current newspapers and publications, mainly Argentina. In this research reveal meaningful data that allow some of the unknowns about the biography of this remarkable personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado Díaz, Antonio, Historia de las deficiencias, Madrid, Once, 1995.

Ballesteros, Juan Manuel y Fernández Villabrille, Francisco, Curso elemental de instrucción de ciegos y de sordomudos, Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos, 1862.

Burgos Bordonau, Esther, Historia de la enseñanza musical para ciegos en España, 1830-1938, Madrid, ONCE, 2004.

Casañas de Rico Contreras, Julia Esther, Los ciegos: educación, instrucción, relaciones humanas, trabajo, Buenos Aires, Ediciones Crisol, 1977.

Codino, Ulises, Memoria sobre enseñanza de ciegos y proyecto de organización de un primer Instituto Nacional, Buenos Aires, Imprenta Boullosa, 1903.

Colegio de Sordomudos y Ciegos de Santiago de Compostela, Bases y Reglamento para el establecimiento y régimen del Colegio de Sordomudos y de Ciegos del distrito universitario de Santiago, Santiago de Compostela, Imprenta Manuel Mirás, 1863.

Costa Rico, Antón, Historia da educación e da cultura en Galicia. (Séculos IV-XX), Vigo, Xerais, 2004.

Fernández Villabrille, Francisco, Estado actual y organización de la enseñanza de Sordomudos y ciegos. Memoria dirigida al Ministro de Fomento, Madrid, Imprenta del Colegio de Sordomudos, 1862.

Gabriel Fernández, Narciso de, “Financiación de la escuela pública en la España del siglo XIX. El caso Gallego”, Historia de la educación, revista interuniversitaria, 7 (1988), págs. 163-178.

Garvía Soto, Roberto, La Organización Nacional de Ciegos: un estudio institucional, Madrid, Centro de Estudios Avanzados en Ciencias Sociales, 1992.

Gordo, Ricardo, “Don Manuel Navalón”, La Escuela moderna, revista pedagógica y administrativa de primera y segunda enseñanza, 143 (febrero de 1903), págs. 105-114.

Grzona María Alejandra, “Investigación del sistema Braille”, en El Simposio Internacional de lectura y escritura y nuevos desafíos (Argentina, 4-6 de abril del 2002), Cuyo, Universidad Nacional de Cuyo, págs. 1-5.

Instituciones de la Sociedad de Beneficencia y Asistencia Social (1823-1952), Documentos escritos, tomo I, Buenos Aires, 1999.

López Alonso, Carmen, La pobreza en la España medieval, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social, 1986.

López Navalón, Manuel, Memoria sobre el estado actual del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos de Santiago. Mejoras de que es susceptible para su futuro progreso y prosperidad, Santiago de Compostela, Imprenta Manuel Miras, 1867.

López Navalón, Manuel, Memoria sobre el estado del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos de Santiago y reformas que deben plantearse para su mejor organización, Santiago de Compostela, Imprenta Manuel Miras, 1870.

Mackenzie, Clutha, La escritura Braille en el mundo, París, Unesco, 1954.

Marco, Aurora y Porto Ucha, Ángel Serafín, A Escola Normal de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Servicio de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela, 2000.

Molina Martín Pedro, “Procedimiento para la enseñanza de la aritmética de los ciegos”, La Escuela moderna, revista pedagógica hispano-americana, 30 (septiembre de 1893), págs. 184-195.

Molina Martín, Pedro, “Los Institutos de sordomudos y ciegos”, La Escuela Moderna, revista pedagógica hispano-americana, 111 (junio de 1900), págs. 438-454.

Montoro Martínez, Jesús, Los ciegos en la historia, vol. 5, Madrid, ONCE, 1995.

Mosquera, Javier, “José María Acuña hizo de su arte su voz”, Faro de Vigo (12de julio de 2012) [en línea], disponible en <http://www.farodevigo.es/> [Consulta: 07/08/2014].

Prignano, Ángel, Una Historia de Relieve. Biblioteca Argentina para ciegos. 1924-2004. Ochenta años de servicio, Buenos Aires, Biblioteca Argentina para Ciegos, 2004.

Varsavsky, Judith A., “El movimiento asociativo de los ciegos en América Latina”, Cadernos GESTA, 1 (julho 2001) [en línea], disponible en <http://www.gesta.org/gesta01/> [Consulta: 12/06/ 2014].

Vilanova Rodríguez, Alberto, Los gallegos en la Argentina, Buenos Aires, Ediciones Galicia, 1966. PMCid:PMC292721

Villares, Ramón, “La ciudad de los ‘Dos Apósteles’ (1875-1936)”, en Portela Silva, E. (coord.), Historia de la ciudad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 2003, págs. 465-480.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Rodríguez Díaz, A., & Gavari Starkie, E. (2015). On the trail of the unknown spanish blind teacher from the College for the Deaf and Blind in Santiago: Juan Lorenzo González (in the late 19th century). Cuadernos De Estudios Gallegos, 62(128), 281–303. https://doi.org/10.3989/ceg.2015.128.09

Issue

Section

Articles