The Legacy of Luciano Caño, Teacher at the First School for the Blind in A Coruña (1869 Zamora-1936 Coruña)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/ceg.2020.133.08

Keywords:

School for the blind, specialist education, Luciano Caño Lamas, A Coruña

Abstract


This paper records the testimony of Luciano Caño Lamas, teacher in the school for the blind, Campo de la Leña, A Coruña. The autobiographical confessions of this illustrious personality reveal the lights and shadows of the life and work of a blind professor, that shone in music, as an interpreter, composer, as a discursive, and in the social activity he undertook. But what is most relevant, contain a novel critical view of the inner workings of some of the first establishments in Spain dedicated to educating the blind. Although the human and educational legacy of these schools is important, these institutions were not exempt from bad practices that led commercialism and philanthropy sometimes to sit side by side.The autobiographical information on Luciano Caño that is the basis for this paper was retrieved from Galicia’s Historical Archive. This information is considered here against the only two texts that wholly focus on A Coruña’s school for the blind and its founder1, as well as against historical press articles and documents pertaining to special education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado Díaz, Antonio, Historia de las deficiencias, Madrid, ONCE, 1995.

Burgos Bordonau, Esther, Historia de la enseñanza musical para ciegos en España, 1830-1938, Madrid, ONCE, 2004.

Burgos Bordonau, Esther, "Repertorio de la Legislación social y educativa entre 1822 y 1938 y su incidencia en la enseñanza de las personas ciegas", Cuadernos de Historia del Derecho, 13 (2006), págs. 261-279.

Colegio Nacional de sordomudos y ciegos, Discurso de don José Bambea y Sanz, profesor de música del colegio nacional de sordomudos y de ciegos en el acto público de la solemne distribución de premios a los alumnos del mismo correspondiente al curso de 1886-1887, Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y de Ciegos, 1887.

Eguílaz, Juan María de, Los monólogos en tres cuadros, Madrid, Editor Florencio Fiscowich, Sucesor de Hijos de A. Gullón, 1899.

García Cortés, Carlos, "José María Salgado (1840-1919). Fundador de la escuela coruñesa de ciegos y niños pobres", Revista Compostellanum, 61 (2016), págs. 647-695.

Gutiérrez de Tovar y Beruete, Javier, La creación de la Organización Nacional de Ciegos a través de mis vivencias, Madrid, ONCE, 1988.

Lamela García, Luis, Estampas de Injusticia: La Guerra Civil Del 36 en A Coruña y los Documentos Originados en la Represión, A Coruña, Ediciós do Castro, 2005.

Las Heras Hervas, Antonio, "La educación de los niños ciegos en las escuelas públicas", Los ciegos: revista tiflofila hispano-americana, 82 (noviembre de 1931), págs. 7-10.

López Navalón, Manuel, Memoria sobre el estado del Colegio de sordomudos y de ciegos de Santiago y reformas que deben plantearse para su mejor organización, Santiago de Compostela, imprenta Manuel Miras, 1870.

López-Nieto y Mallo, Francisco, La ordenación legal de las fundaciones, Madrid, La ley, 2006.

Moreno Piñero, Juan Carlos, El tiempo de las fundaciones. (Análisis del régimen jurídico de las fundaciones y propuestas para un futuro renovado), tesis de doctorado, Cáceres, Extremadura, Universidad de Extremadura, 2015.

Montoro Martínez, Jesús, Los ciegos en la historia, 5 vols., Madrid, ONCE, 1995.

Rodríguez Díaz, Ana, "La escuela de ciegos del Campo de la Leña. A Coruña: Los inicios de la enseñanza especial en Galicia", Cuadernos de estudios gallegos, vol. 61, núm. 127 (2014), págs. 251-278. https://doi.org/10.3989/ceg.2014.127.08

Rodríguez Díaz, Ana y Gavari Starkie, Elisa, "La presencia del Quijote en los inicios de la enseñanza especial en Galicia", Anales Cervantinos, vol. 47 (2016), págs. 159-170. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2015.005

Rodríguez Placer, Rafaela, "Instituciones y leyes protectoras para los ciegos", Revista de especialidades médicas. Obras Completas del Dr. Letamendi, año X, (5-01-1907), págs. 13-20.

Sobrado Correa, Hortensio, La ciudad de Lugo en el Antiguo Régimen. Siglos XVI-XIX, Lugo, Diputación Provincial de Lugo, 2001.

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Rodríguez Díaz, A. L., & Gavari Starkie, E. (2020). The Legacy of Luciano Caño, Teacher at the First School for the Blind in A Coruña (1869 Zamora-1936 Coruña). Cuadernos De Estudios Gallegos, 67(133), 229–256. https://doi.org/10.3989/ceg.2020.133.08

Issue

Section

Articles