Silver prayers: a study of unknown works by jacobo pecul montenegro

Authors

  • María Canedo Barreiro Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.3989/ceg.2015.128.05

Keywords:

silversmithing, religious silversmithing, parish crosses, holy chalices, neocclasic, Pecul Montenegro

Abstract


The purpose of this research is the study and attribution of new pieces to Jacobo Pecul Monte negro (1753-1817) a silversmith from Santiago de Compostela. His production reflects an aesthetic clearly influenced by French forms which he learnt from his father Claudio Pecul. But also Galician artists´ work, such as Ferreiro or Simón Rodríguez, had an impact on Montenegro's own creations. Twenty four new pieces have been selected from parish crosses, holy chalices, ciboriums, censers, “navetas” and monstrances, which are referenced in Pecul's manuscript “Libro de Caja”. They were extracted by Couselo Bouzas in his Galicia Artística, and catalogued in the Diocesan Archive of the Catholic Church. These pieces have been studied and attributed to Jacobo Pecul Montenegro by the guidelines set by José Manuel López Vázquez, who has studied the work of this silversmith in depth. This article attempts to make a brief study of both the author and the silversmithing typologies in the shift from the baroque style to the neoclassical style. And at the same time this study also aims to draw attention to Galician silversmithing, which is a patrimony of our popular imagery, and more often than not highly neglected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea Gil, Santiago, Artes decorativas en la España cristiana: siglos XI-XIX, vol. 20, Ars Hispaniae, Madrid, Plus Ultra, 1975.

Balsa de la Vega, Rafael, Orfebrería gallega: notas para su historia, Madrid, Fototipia de Hauter y Menets, 1912.

Bouza Brey, Fermín, “De la fecha de nacimiento y otros datos del orfebre compostelano Francisco Pecul”, Compostellanum. Revista trimestral de la archidiócesis de Santiago de Compostela. Sección de ciencias eclesiásticas, vol. 9, nº. 2 (1964).

Couselo Bouzas, José, Galicia Artística en el siglo XVIII y primer tercio del XIX, Santiago de Compostela, Instituto Teológico Compostelano, 2005 (Collectanea Scientifica Compostellana, 18).

Larriba Leira, Mariel, “La platería religiosa del Barroco en Compostela” en Francisco Singul (ed.), Pratería e acibeche en Santiago de Compostela. Obxectos litúrxicos e devocionais para o rito sacro e a peregrinación (ss. IX-XX), Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 1998, pág. 229.

López Vázquez, José Manuel, “Juegos de Plateros compostelanos en el arte contemporáneo (1787-1914)”, en Francisco Singul (ed.), Pratería e Acibeche en Santiago de Compostela. Obxectos litúrxicos e devocionais para o rito sacro e a peregrinación (ss. IX-XX), Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 1998.

López Vázquez, José Manuel, “La escultura neoclásica”, en Francisco Rodríguez Iglesias (dir.), Galicia. Arte, v. XV, A Coruña, Hércules Ediciones, [d. l. 1993].

López Vázquez, José Manuel, “Tipologías de la orfebrería religiosa gallega”, en Rafael Taboada Vázquez (dir.), Oro, plata y piedra para la escena sagrada en Galicia: curso de orfebrería y arquitectura religiosa: La Coruña, del 2 al 11 de Mayo de 1994, A Coruña, Asociación de Amigos de la Colegiata y del Museo de arte Sacro de La Coruña, 1995.

López Vázquez, José Manuel, “Tipoloxías da ourivería” en José Manuel García Iglesias, Galicia Renace: exposición en Santiago, Iglesia de San Martín Pinario: 10 de xuño-outubro, Santiago de Compostela, Consellería de Cultura e Comunicación Social, [1997].

Singul, Francisco, “La platería y el Azabache compostelanos: una refl exión previa al estudio de sus tipologías, formas y tradiciones”, en Francisco Singul (ed.), Pratería e Acibeche en Santiago de Compostela. Obxectos litúrxicos e devocionais para o rito sacro e a peregrinación (ss. IX-XX), Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 1998.

Vázquez Santos, Rosa, “Pratería Compostelana barroca e neoclásica. Cruces procesionais, cálices e ostensorios”, en Calvo Domínguez, Marcelina (dir.), Santiago. A Esperanza, Xunta de Galicia, [d. l. 1999].

Vila Jato, María Dolores, “Orfebrería renacentista en Santiago”, en Francisco Singul (ed.), Pratería e Acibeche en Santiago de Compostela. Obxectos litúrxicos e devocionais para o rito sacro e a peregrinación (ss. IX-XX), Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 1998.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Canedo Barreiro, M. (2015). Silver prayers: a study of unknown works by jacobo pecul montenegro. Cuadernos De Estudios Gallegos, 62(128), 141–173. https://doi.org/10.3989/ceg.2015.128.05

Issue

Section

Articles