Every history implies an anthropology. A study into the history of western thought

Authors

  • José María Cardesín Díaz Universidade da Coruña

DOI:

https://doi.org/10.3989/ceg.2015.128.12

Keywords:

Historiography, anthropology, interdisciplinariety, human nature, collective action

Abstract


Why do anthropology and history seem to be two completely autonomous disciplines? When did they split up? Do they keep talking? –at least in order to raise their common offspring… Three will be my points. Firstly, as anthropology is a “logos” about “anthropos”, history is not possible without some anthropology. I think that a short tour through the history of Western thought, from Ancient Greece to Enlightenment, will show it clearly. Secondly, we will analyze how history and anthropology approached the issue of social change in the 19th century, how they became autonomous academic disciplines by the end of the century, and cut off in the interwar period, by the 1920s and 1930s. But “underground” contact was kept, waiting for more favourable circumstances. Third, I think that historians should try to understand that anthropology that always underlies on the writings of those who taught us our job. We will look for examples in two historiographical traditions: the French “Ecole des Annales” and the British “Group of Cambridge” of the 1950s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustín de Hipona, La Ciudad de Dios, México, Porrúa, 1970.

Aristóteles, La Política, Madrid, Espasa Calpe, 1995.

Bloch, Marc, La sociedad feudal, Madrid, Akal, 1987.

Bloch, Marc, Los Reyes taumaturgos, México, Fondo de Cultura Económica, 1988.

Bourdieu, Pierre, “The Attitude of the Algerian Peasant toward Time”, en J. Pitt-Rivers (ed.), Mediterranean Countrymen, Paris, 1963, págs. 55-72.

Breuil, Henri, Quatre cents siècles d’art parietal, Centre d’Etudes et de Documentation Préhistoriques, 1952.

Cardesín, José María, “Miseria de la Teoría... de la Modernización: una revisión de algunos estudios sociológicos sobre el mundo rural contemporáneo”, Agricultura y Sociedad, 84 (1997), págs. 141-164.

Cardesín, José María y Ruiz, Beatriz (coords.), Antropología Hoy. Teorías, técnicas, tácticas, Monográfico de Areas. Revista de Ciencias Sociales, 19 (1999), 286 págs.

Casanova, Julián, La historia social y los historiadores, Barcelona, Crítica, 1991.

Cohn, Norman, En pos del milenio. Revolucionarios milenaristas y anarquistas místicos de la Edad Media, Madrid, Alianza, 1989.

Darwin, Charles, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, Londres, Murray, 1871. http://dx.doi.org/10.5962/bhl.title.110063

Detienne, Marcel, “Si, por casualidad, un antropólogo se encuentra con un historiador” Comparar lo incomparable. Alegato a favor de una ciencia histórica comparada, Barcelona, Península, 2001, págs. 17-41.

Dobb, Maurice, Estudios sobre el desarrollo del capitalismo, Madrid, Siglo XXI, 1971.

Dumont, Louis, Ensayos sobre el individualismo. Una perspectiva antropológica sobre la ideología moderna, Madrid, Alianza, 1987.

Dumont, Louis, Homo aequalis. Génesis y apogeo de la ideología económica, Madrid, Taurus, 1982.

Durkheim, Emile, La división del trabajo social, Barcelona, Planeta, 1985.

Durkheim, Emile, Las formas elementales de la vida religiosa, Madrid, Akal, 1982.

Evans Pritchard, Edward, Los Nuer, Barcelona, 1977.

Febvre, Lucien, El problema de la incredulidad en el siglo XVI: la religión de Rabelais, Madrid, Akal, 1963.

Frazer, James, La rama dorada. Magia y religión, México, Fondo de Cultura Económica, 1956.

Ginzburg, Carlo, Por reverència terror. Llegir Hobbes avui, Barcelona, Arcadia, 2009.

Gluckman, Max, Order and Rebellion in Tribal Africa, Londres, Cohen & West, 1963.

Goody, Jack, “De la historia a la antropología. Miradas sobre las antropologías británica y francesa”, El hombre, la escritura y la muerte. Conversación con Pierre-Emmanuel Dauzat, Barcelona, Península, 1988, págs. 54-75.

Gregorio de Tours, Histoire des Francs, París, Ed. Belles Letres, 1980.

Halbwachs, Maurice, Los cuadros sociales de la memoria, Paris, Albin Michel, 1994.

Harris, Marvin, El desarrollo de la teoría antropológica. Una historia de las teorías de la cultura, Madrid, Siglo XXI, 1979.

Hegel, G.W. Friedrich, Lecciones sobre la filosofía de la historia universal, Madrid, Alianza, 1994.

Hill, Christopher, Puritanism and Revolution: Studies in interpretation of the English Revolution of the 17th Century, Londres, Secker and Warbury, 1958.

Hobbes, Thomas, Leviatán, o La materia, forma y poder de una república, eclesiástica y civil, México, Fondo de Cultura Económica, 1992.

Hobsbawm, Eric, Rebeldes primitivos. Estudio sobre las formas arcaicas de los movimientos sociales en los siglos XIX y XX, Barcelona, Ariel, 1967.

Hume, David, A Treatise of Human Nature, Oxford, Clarendon Press, 1978.

Iglesias, Carmen, Los orígenes de la teoría sociológica: Montesquieu, Rousseau, Hegel, Saint-Simon, Tocqueville, Comte, Marx, Spencer, Madrid, Akal, 1989.

Jamard, Jean Luc, Anthropologies françaises en perspective. Presque-sciences et autres histoires, París, Kimé, 1993.

Jamard, Jean Luc, “Pueden equivocarse los antropólogos? Antropología, ciencias e historia”, en José María Cardesín y Beatriz Ruiz, (coords.), Antropología Hoy. Teorías, técnicas, tácticas, Monográfico de Areas. Revista de Ciencias Sociales, 19 (1999), págs. 256-286.

Jenofonte, Anábasis, Madrid, Gredos, 1991.

Juliá, Santos, Historia social/sociología histórica, Madrid, Siglo XXI, 1989. PMCid:PMC1003920

Kant, Immanuel, Lecciones de ética, Barcelona, Crítica, 2002.

Latour, Bruno, Nous n’avons jamais été modernes. Essai d’anthropologie symétrique, París, Ed. La Découverte, 1991.

Le Bon, Gustave, La Révolution Française et la psychologie des révolutions, París, Flammarion, 1912.

Lefebvre, Georges, La Grande Peur de 1789, Felix Alcan ed., 1932.

Levy Strauss, Claude, “Histoire et ethnologie”, Annales ESC, 1983, págs. 1217-1231.

Lévy-Bruhl, Lucien, La mentalité primitive, París, PUF, 1960.

Lévy-Bruhl, Lucien, El alma primitiva, Barcelona, Península, 1985.

Lévy-Bruhl, Lucien, Le surnaturel et la nature dans la mentalité primitive, París, PUF, 1963.

Locke, John, Primer y Segundo Ensayo sobre el Gobierno Civil, Madrid, Espasa-Calpe 1991. PMCid:PMC2247640

Maine, Henry S., Ancient Law, Londres, The World’s Classics, 1961.

Malthus, Thomas, Ensayo sobre el principio de la población, México, Fondo de Cultura Económica, 1951.

Mandeville, Bernard, La fábula de las abejas. Los vicios privados hacen la prosperidad pública, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2004.

Maquiavelo, Nicolás, El príncipe, Madrid, Alianza, 2010.

Martín de Dumio, De Correctione Rusticorum, A Coruña, Espiral Maior, 1997.

Marx, Karl, “Formen”, en Eric Hobsbawm. (ed.), Formaciones económicas precapitalistas, Mexico, S. XXI, 1979.

Mauss, Marcel, “Essai su le don. Forme et raison de l’échange dans les sociétés archaiques”, L’Anneé Sociologique, 1923-1924.

Mills, Colin W., La imaginación sociológica, México, Fondo de Cultura Económica, 1961.

Moore, Barrington, Los orígenes sociales de la dictadura y la democracia. El señor y el campesino en la formación del mundo moderno, Barcelona, Península, 1973.

Nora, Pierre, Les lieux de mémoire. I: La République. II: La Nation. III: Les Français, París, Gallimard, 1984-1993.

Ortí, Alfonso y Gómez, Cristóbal, “Costumbre contra ley en la vida del derecho”, en Salustiano de Dios, Javier Infante y Eugenia Torijano (coords.), Historia de la propiedad: Costumbre y prescripción, Salamanca, 2006. PMCid:PMC1635063

Ortuño, José María, “Orden y rebelión en las sociedades africanas: propuesta de un replanteamiento teórico”, Actas del VIII Congreso de Antropología de la FAAEE, Vol. 4: Antropología jurídica, Santiago de Compostela, FAAEE, 1999, págs. 41-54.

Pablo de Tarso, Carta a los Romanos, Sagrada Biblia, Madrid, BAC, 1873.

Pareto, Vilfredo, Traité de sociologie generale, París, Droz, 1968.

Parsons, Talcott, La estructura de la acción social, Madrid, Guadarrama, 1968.

Platon, Fedro, en Obras completas, Madrid, Aguilar, 1993.

Platon, La República, en Obras completas, Madrid, Aguilar, 1993.

Polibio de Megalópolis, Historia de Roma, Madrid, Alianza, 2008.

Radcliffe Brown, Archibald R., Estructura y función en la sociedad primitiva, Barcelona, Península, 1974.

Ricardo, David, Principios de economía política y tributación, Madrid, Pirámide, 2003. PMCid:PMC2342989

Rousseau, Jean Jacques, El contrato social, Madrid, Espasa-Calpe, 1980.

Rudé, Georges & Hobsbawm, Eric, Revolución industrial y revuelta agraria: el Capitán Swing, Madrid, Siglo XXI, 2009.

Rudé, Georges, The Crowd in History. A Study of Popular Disturbances in France and England, 1730–1848, Nueva York, Wiley & Sons, 1964.

Sahlins, Marshall, Economía de la Edad de Piedra, Madrid, Akal, 1977.

Sahlins, Marshall, The Western Illusion of Human Nature. With refl ections on the long history of hierarchy, equality, and the sublimation of anarchy in the West, and comparative notes on other conceptions of the human condition, Chicago, Prickly Paradigm Press, 2008.

Sánchez Ferlosio, Rafael, “La música celestial de la verdad”, Le Monde Diplomatique: número de Marzo, 1999, págs. 30-31.

Skocpol, Theda, States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia, and China, Nueva York, Cambridge University Press, 1979.

Smith, Adam, Lectures on Jurisprudence, Oxford University Press, 1978.

Spencer, Herbert, Principios de sociología, Madrid, Revista de Occidente, 1947.

Teilhard de Chardin, Pierre, La place de l’homme dans la nature. Le groupe zoologique humaine, Paris, Union Générale d’Editions, 1956.

Thompson, Edward P., “La economía moral de la multitud en la Inglaterra del Siglo XVIII”, Tradición, revuelta y conciencia de clase. Estudios sobre la crisis de la sociedad preindustrial, Barcelona, Crítica, 1979, págs. 62-134.

Thompson, Edward P., “Tiempo, disciplina de trabajo y capitalismo industrial”, Tradición, revuelta y conciencia de clase. Estudios sobre la crisis de la sociedad preindustrial, Barcelona, Crítica, 1979, págs. 239-293.

Tilly, Charles, Grandes estructuras, procesos amplios, comparaciones enormes, Madrid, Alianza, 1991. PMCid:PMC209004

Tönnies, Ferdinand, Comunidad y asociación. El comunismo y el socialismo como formas de vida social, Barcelona, Península, 1979.

Tomás de Aquino, Summa Teologiae, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1917.

Tucidides, Historia de la Guerra del Peloponeso, Madrid, Gredos, 1992.

Turgot, A.R., Discursos sobre el progreso humano, Madrid, Tecnos, 1991.

Weber, Max, “Capitalismo y sociedad rural en Alemania”, Ensayos de sociología contemporánea, II, Barcelona, Planeta, 1985, págs. 133-162.

Weber, Max, Economía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva, México, Fondo de Cultura Económica, 1987.

Weber, Max, La ética protestante y el espíritu del capitalismo, Barcelona, Península, 1977.

Wolf, Eric, Los campesinos, Barcelona, Labor, 1982.

Worsley, Peter, Al son de la trompeta final. Un estudio de los cultos “cargo” en Melanesia, Madrid, Siglo XXI, 1980.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Cardesín Díaz, J. M. (2015). Every history implies an anthropology. A study into the history of western thought. Cuadernos De Estudios Gallegos, 62(128), 355–387. https://doi.org/10.3989/ceg.2015.128.12

Issue

Section

Articles