School for the blind, Campo de la Leña, A Coruña: the beginnings of specialist education in Galicia

Authors

  • Ana Rodríguez Díaz Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.3989/ceg.2014.127.08

Keywords:

School for the blind, specialist education, José María Salgado, A Coruña

Abstract


The aim of this article is to show the relevance of the school for the blind opened in A Coruña by the Presbyterian José María Salgado, in 1895. This school was one of the few establishments in Spain that was dedicated, to the education these students, in the late 19th and early 20th century. It also constitutes a signficant contribution to the history of specialist education in Galicia. The Salgado School was the second institution for the blind of Galicia and the second in the city of A Coruña. This study approached Specialist Education from an historic, descriptive and comparative perspective, is based on concrete archived sources, along with the Galician press and other relevant current and historic publications. The literature review carried out to develop this work found very few monographic studies on these schools inaugurated at the end of the 19th century. There are large gaps in the information. Although they are often overlooked, some of these establishments represented a milestone in the beginnings of the institutionalisation of specialist education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado Díaz, Antonio, Historia de las deficiencias, Madrid, Once, 1995.

Burgos Bordonau, Esther, Historia de la enseñanza musical para ciegos en España, 1830-1938, Madrid, ONCE, 2004.

Burgos Bordonau, Esther, "Aproximación histórica al estudio del Colegio Nacional de Sordomudos y Ciegos de España", Revista Complutense de Educación, vol. 16, 1, (2005), pág. 183-193.

Canora, Eugenio, Memoria explicativa del viaje de estudio hecho a las provincias de Alicante, Valencia, Barcelona: Zaragoza, Bilbao, Santander y Coruña, Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y de Ciegos, 1913.

Colegio de sordomudos y ciegos de Santiago de Compostela, Bases y Reglamento para el establecimiento y régimen del colegio de Sordomudos y de ciegos del distrito universitario de Santiago, Santiago de Compostela, Imprenta Manuel Mirás, 1863.

Comellas García, José L., Historia España Contemporánea, Madrid, RIALP, 2002.

Costa Rico, Antón, Historia da educación e da cultura en Galicia. (Séculos IV-XX), Vigo, Xerais, 2004.

Díaz Huertas, José A., Ruíz Díaz, Miguel A., y Ruíz Díaz, Víctor, Infancia y discapacidad, Madrid, Sociedad de Pediatría Social, 2007.

Fernández Caamaño, José M., La Coruña Vista Desde sus Libros de Actas II, Tomo II, Madrid, Editorial Visión Net, 2006, pág. 111.

Fernández Villabrille, Francisco, Estado actual y organización de la enseñanza de Sordomudos y ciegos. Memoria dirigida al Ministro de Fomento, Madrid, Imprenta del Colegio de Sordomudos, 1862.

Garvía Soto, Roberto, La Organización Nacional de Ciegos: un estudio institucional, Madrid, Centro de Estudios Avanzados en Ciencias Sociales, 1992, pág. 38.

Gascón Ricao, Antonio, "Crónica simple sobre diez años de investigación sobre las personas sordas", en Personas sordas y Universidad: el valor de la docencia y de la investigación universitarias. Conferencia presentada en las II Jornadas Universitarias organizadas por la Universidad de Sevilla, 15 de abril de 2009, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2009, págs. 254-261.

Gabriel Fernández, Narciso de, "Financiación de la escuela pública en la España del siglo XIX. El caso Gallego", Historia de la educación, revista interuniversitaria, 7 (1988), págs. 163-178.

Gutiérrez Zuloaga, Isabel, Introducción a la historia de la logopedia, Madrid, Narcea, 1997.

Herraiz Gascueña, Mariano, Aproximación a la educación especial española del primer tercio del siglo XX, Murcia, Compobell, 1995.

López Navalón, Manuel, Memoria sobre el estado actual del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos de Santiago. Mejoras de que es susceptible para su futuro progreso y prosperidad, Santiago de Compostela, Imprenta Manuel Miras, 1867.

López Navalón, Manuel, Memoria sobre el estado del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos de Santiago y reformas que deben plantearse para su mejor organización, Santiago de Compostela, Imprenta Manuel Miras, 1870.

Molina Martín, Pedro, "Los Institutos de sordomudos y ciegos", La Escuela Moderna, Revista pedagógica hispano-americana, 111 (junio de 1900), pág. 455.

Negrín Fajardo, Olegario, Historia de la educación española, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2011.

Otero Urtaza, Eugenio, "O discurso de Victoriano Encinas no Congreso Pedagóxico de Pontevedra (1887)", Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 1 (1997), pag.119-214.

Porto Ucha, Ángel Serafín, "La educación especial en la formación de maestros y maestras en el primer tercio del siglo XX. Algunos datos referentes a Galicia", en El largo camino hacia una educación inclusiva, la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días. XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Iruñea, Universidad de Navarra, 2009, págs. 335-344.

Puelles Benítez, Manuel, "Los valores en las grandes leyes de educación", en Muñoz Repiso, M., Valle López, J. M., Villalaín Benito, J. L. (eds.), Educación y valores en España, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1992, págs. 63-83.

Suárez Pazos, Mercedes, "El campesinado gallego y su rechazo a la escuela primaria (1868-1874)", Historia de la educación. Revista interuniversitaria, 2 (1983) págs. 317-324.

Veiga, Manuel, O pacto galego na construcción de España, Vigo, A nosa terra, 2003.

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

Rodríguez Díaz, A. (2014). School for the blind, Campo de la Leña, A Coruña: the beginnings of specialist education in Galicia. Cuadernos De Estudios Gallegos, 61(127), 241–278. https://doi.org/10.3989/ceg.2014.127.08

Issue

Section

Articles